In mijn ruimteschip


Nederlandstalige versie van mijn grote hit: In my spaceship, om het ruimteschip weer terug te brengen naar de thuisbasis: een les, waarin kinderen zelf minstens één regel tekst mogen bedenken over waarom ze naar de ruimte zouden willen of wat ze zouden doen als ze een ruimteschip hadden. Na de Geert Grote School, waar ik dit liedje in een combinatieles engels/muziek gebruikte, heb ik op basisschool De Wendakker geprobeerd het liedje en de les in het Nederlands te doen en met jongere kinderen. Dit is mijn meest dierbare resultaat:  een klas met zeer jonge supertalentjes, groep 3/4, schooljaar 2007-2008: 



de oorspronkelijk instrumentale versie om zelf mee aan de slag te gaan:



belangrijkste notenmateriaal:



tekst/vorm

(begint met inzinggeluiden)

10,9,8,7,6,5,4,3,2,1, núúúúúl!

pas maar op, want ik ga weg in mijn ruimteschip
ja, je hoort goed wat ik zeg: in mijn ruimteschip
want ik wil hier nu vandaan
ik wil verder dan de maan

ik verlaat die saaie boel, in mijn ruimteschip
Jupiter, dat is pas cool! in mijn ruimteschip
nooit meer huiswerk, nooit meer school
nooit meer stamppot boerenkool

en ik zie gewoon wel waar ik dan zoal beland
zeg maar gedag, zwaai met je hand

ahahááá...

klokkenspel:



groene mannetjes van Mars, in mijn ruimteschip
muzikaal: ze fluiten dwars, in mijn ruimteschip
Pluto heeft een dierentuin.
alle hokken staan er schuin.

nooit meer hoef ik voor de klas, in mijn ruimteschip
onze meester, in zijn sas, in zijn ruimteschip
want ik wil hier nu vandaan
en ik wil verder dan de maan

en ik zie gewoon wel waar ik dan zoal beland
zeg maar gedag, zwaai met je hand

ahahááá...

o, oh...
hallo Aarde, wij hebben een probleempje ...
etc...

eigen teksten, kinderen, bijvoorbeeld:

ik wil naar de ruimte,
ik wil niet meer thuis zijn,
ik wil zo hoog mogelijk
ik wil een ster ontdekken
ik ga weg, ik ga weg,
ja je hoort goed wat ik zeg
ik ga weg, ik ga weg,

ik wil hoog, ik wil hoog in de ruimte
ik wil vliegen als een astronaut
dan ga ik naar de maan
en dan ook nog naar een ster
en dan zegt mijn vader, waar was jij nou weer zo ver?
(naar de ruimte)
Yeah yeah yeah yeah yeah yeaaaaaaah!!!
v-v-v-ver, v-v-v-ver
en dan zegt mijn vader, waar was jij nou weer zo ver?
...


door elkaar zingen en ondertussen op klokkenspel herhalen:





want ik wil hier ver vandaan
want ik wil hier ver vandaan

en ik zie gewoon wel waar ik dan zoal beland
zeg maar gedag, zwaai met je hand

ahahááá...

tekst/muziek Jan Turkenburg (met hulp van kinderen groep 3/4, De Wendakker 2007-2008)

als referentie: de oorspronkelijke versie, onverwachts een hit, uitgegeven op 15 april 2004: