De Keltenmars



oerversie van het bekend geworden Piratenlied
tekst, muziek, zang, fluit keyboard: Jan Turkenburg
oktober 1993, studie-opdracht, opleiding Schoolmuziek/AMV, Zwolle
geluidsbron: cassetteband




Wij zijn de Kelten, onze zwaarden zijn van staal
In onze smederijen maken wij die allemaal
We houden niet van doetjes, nee die geven wij een haal
Knoop het in je oren, dat is Kel-ten-taal

Wij zijn de Kelten en we houden van een feest
Van dansen en van zingen en van eten nog het meest
Een volkje als het onze is er vast nog nooit geweest
Maak wat van het leven, zegt de Kel-ten-geest

Wij zijn de Kelten, onze goden zijn apart
We hebben vele eeuwenlang historici verward
De liedjes die we zingen kennen wij van onze bard
Hij heeft een aparte plaats in ie-ders hart

Wij zijn de Kelten, we verhuizen erg vaak
Ons aantal blijft maar groeien, 't is een serieuze zaak
En ver achter de horizon ligt nog een landje braak
Ruimte om te leven is een Kel-ten-zaak

Wij zijn de Kelten en we vechten al te graag
Maar met Julius Ceasar zitten wij wel in ons maag
Hij heeft zijn strategieën, lokt ons in een hinderlaag
Zullen wij het redden, ja dat is de vraag


Dit is zo'n liedje dat ik vaak heb gebruikt en steeds een beetje veranderde. Op onderstaand werkblad zijn de goden verdwenen en is het "Nee, die geven wij een haal" vervangen omdat een oom die ook in het onderwijs zat, zijn wenkbrauwen nèt iets te diep fronste toen hij het hoorde. Bovendien had ik deze eerste regels bijna letterlijk overgenomen uit een liedje van Alexander Curly.


Pas toen ik het Piratenlied had opgenomen met 'De vele vele anderen'  wees iemand mij op de melodische overeenkomst van de eerste regel met Boudewijn de Groot's "We zijn aan de koning van Spanje ontsnapt" uit Land van Maas en Waal. Hiervan was ik mij gekgenoeg al die tijd nooit bewust geweest. Maar ik ben al sinds mijn kindertijd een groot liefhebber van "Bo", dus dat er sprake is van een sterke invloed mag geen verbazing wekken.
Oja, de Kelten transformeerden in 2002 in piraten toen ik in de redactie zat van het tijdschrift voor muziekonderwijs De Pyramide en een liedbijlage mocht samenstellen rond het kinderboekenweekthema "Ay ay kapitein! - Boeken over boten".